Consells de salut

Dieta i cāncer

La dieta afecta la nostra salut diāria i també el nostre risc de desenvolupar malalties com el cāncer.

Dieta i cāncer

La dieta afecta la nostra salut diària i també el nostre risc de desenvolupar malalties com el càncer.

Consells
· Opta per una alimentació rica en productes vegetals variats.
· Menja llegums, fruites i verdures en abundància.
· Mantingues un pes equilibrat i realitza activitat física.
· Si consumeixes alcohol, fes-ho realment amb moderació.
· Selecciona aliments baixos en greixos i sal.
· Prepara els aliments amb prudència.
I recorda: no fumis.

Com ho pots fer?
· Consumeix fruita a l'esmorzar, a les postres i entre menjades.
· Pren amanides i vegetals en el dinar i el sopar.
· Limita el consum de carn vermella. Tria aus o peix.
· No mengis aliments cremats/carbonitzats. No cuinis amb temperatures molt altres.

Els aliments vegetals contenen nutrients essencials com vitamines, minerals i altres compostos anomenats fitoquímics que poden intervenir en la prevenció del càncer. Cada planta porta diferents combinacions d'aquests nutrients. A més, els vegetals porten fibres que tenen un efecte protector davant alguns càncers.
Aquestes recomanacions també són útils per reduir el risc de patir malalties cardiovasculars i diabetis.
No existeix cap aliment màgic que ens protegeixi del càncer, però sabem que l'efecte saludable dels vegetals s'exerceix quan actuen conjuntament.

Per tant, el més recomanable és consumir una àmplia varietat de fruites i verdures, sobretot fresques, durant tot l'any.

Per prevenir el càncer no és necessari prendre suplements vitamínics.

Una alimentació i un estil de vida equilibrats poden prevenir fins a entre un 30 i un 40 % dels càncers. Per tant, podríem evitat 1.000 dels més de 2.500 càncers que es diagnostiquen cada any a les comarques de Tarragona.

El consum regular d'alguns aliments, sobretot d'origen vegetal, redueix els casos de càncer. En canvi, alguns aliments d'origen animal, en particular els rics en matèries greixoses i en sal, semblen afavorir el desenvolupament i l'evolució del càncer.

L'activitat física redueix el risc de desenvolupar alguns càncers. Fes una hora d'activitat física al dia (caminar ràpid o un exercici similar) encara que sigui en diverses estones, i una hora setmanal d'activitat més intensa.
Una alimentació rica en fruites i verdures protegeix contra els càncers de còlon, estómac, recte, esòfag, boca i faringe i, amb molta probabilitat, també els de mama, pulmó, pàncrees, laringe i bufeta urinària.

No es tracta necessàriament de seguir un règim vegetarià, sinó de portar una alimentació amb la majoria d'aliments d'origen vegetal com verdures, fruits, llegums i fècules (pa, pasta, sèmola, patates i cereals).