Consells de salut

caminada_reus_2010

Fent exercici es minimitza el risc de patir un cāncer.

Exercici contra el cāncer

Coses que cal saber

• El sobrepès i l'obesitat estan augmentant al món i les seves causes són socials: el sedentarisme i l'excés d'ingesta calòrica.

• La mesura més acceptada per quantificar el sobrepès i l'obesitat és l'índex de massa corporal. Es considera que un índex de massa corporal correcte ha d'estar entre 18,5 i 25,0 kg/m2.

• Encara que no hi ha una evidència directa de que la reducció del pes corporal porti a una reducció del risc de càncer, l'evidència epidemiològica suggereix fortament que la pèrdua de pes redueix el risc d'alguns càncers.

• La pèrdua de pes, fins i tot en edats avançades de la vida, disminuiria el risc de patir càncer de mama i d'endometri.

• Així mateix, s'ha demostrat que una activitat física òptima és rellevant en la prevenció dels càncers de mama i de còlon i recte i, probablement, d'altres càncers.

• Evitar el sobrepès i fer exercici físic comporten també molts altres beneficis per a la nostra salut.


Els càncers associats a l'obesitat i a la manca d'exercici

• El 2002, l'Organització Mundial de la Salut va confirmar que ja hi ha suficient evidència de que evitar el sobrepès ajuda a prevenir el càncer. Això s'ha confirmat pel càncers de còlon, de mama en edats postmenopàusiques, d'endometri, de ronyó i d'esòfag.

• En el càncer de còlon, un índex de massa corporal de 30 kg/m2 representa un increment del risc d'un 25% en les dones i un 50% en els homes respecte a un índex de 23 kg/m2.

• El control del pes redueix també el risc d'adenomes de còlon que són les lesions precursores del càncer d'aquesta localització.

• També hi ha prou evidència de que una activitat física regular redueix el risc dels càncers de mama i de còlon i, possiblement, també redueixen el risc dels càncers de d'úter (endometri) i de pròstata. I aquest efecte sembla ser independent del pes.

• L'augment d'activitat física pot reduir un 40% el risc de càncer de còlon i entre un 20 i un 40% el de mama. En el càncer d'endometri l'efecte és també moderadament important.

• Entre una quarta part i una tercera part d'alguns dels càncers més freqüents podrien ser atribuïbles als efectes combinats del sobrepès i una inadequada activitat física ( per exemple: 25% en el càncer de còlon, 20% en el de mama en edats postmenopàusiques i 50% en el d'endometri).

 
Consells

1. Evita el sobrepès i si en tens intenta perdre'l.

2. Practica exercici físic moderat (com caminar ràpid) entre 30 i 60 minuts diaris. Ho pots fer de manera fraccionada (per exemple en períodes de 15 minuts).

3. Si pots, realitza també algun exercici físic més intens dos o tres cops a la setmana sempre d'acord amb les teves possibilitats.

 

Coses a tenir en compte

• La prevenció del sobrepès ha de començar en etapes precoces de la vida.

• En les persones amb un pes correcte, l'increment de pes durant la vida adulta no hauria de ser superior a 5 kg.

• Les activitats físiques enèrgiques com els esports s'han de realitzar d'acord amb els interessos i les capacitats de cada individu .

• Cal actuar sobre totes les formes d'activitat. Des de les activitats quotidianes com la utilització de les escales o anar a treballar caminant fins a la pràctica d'un esport o d'una activitat intensa almenys 2 o 3 cops a la setmana. Tota l'activitat física del dia compta.

• Limitar en el possible la televisió, l'ordinador i altres activitats sedentàries quan no són necessàries també forma part de l'augment de l'activitat física.

 

Recorda

• Si evites el sobrepès i realitzes una activitat física adequada, minimitzaràs el teu risc de càncer, evitaràs altres malalties i et sentiràs millor.

• Fer exercici físic també ajuda a veure la vida d'una forma més positiva i a gaudir d'una sensació de satisfacció i benestar.